۱۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۴
کد خبر: ۶۱۶۱۶۱
سعیدی در جمع اصحاب رسانه مطرح کرد؛

بانک‌ها در حوزه مسکن مشکل‌ساز هستند|مالیات بر مسکن درمان التهاب بازار مسکن

بانک‌ها در حوزه مسکن مشکل‌ساز هستند|مالیات بر مسکن درمان التهاب بازار مسکن
نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مشکلات بازار مسکن ورود برخی بانک‌ها به حوزه ساخت و ساز و مسکن است و باید به نفع مردم از این بانک ها مالیات گرفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، زهرا سعیدی مبارکه نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی، بعد از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه، با بیان اینکه قانون مالیات بر مسکن یکی از بهترین قوانین دنیا است که در 170 کشور اجرایی شده است، گفت: در این قانون بهترین ظرفیت‌ها برای جلوگیری از التهاب بازار مسکن وجود دارد.

وی در ادامه افزود: این طرح به عنوان طرح مالیات بر عایدی مسکن شناخته می‌شود، در دنیا سی جی تی یک طرح شناخته شده است که افراد پس از ورود به بازار و کسب سود باید درصدی مالیات پرداخت کنند، کشوری برای یک واحد مسکونی 60 درصد مالیات می‌گیرد و کشوری هم نظیر کشور ما هرکس هر تعداد واحد مسکونی داشته باشد خبری از مالیات نیست. در این طرح تولید از مالیات معاف است و هرسرمایه گذار هرمقدار که سرمایه وارد بازار مسکن کند معاف از مالیات است اما در یک بازه زمانی باید واحدها را به فروش یا اجاره برساند.

30 درصد از اقتصاد کشور وابسته به مسکن است

سعیدی با اشاره به نقش اساسی دولت در ایجاد سامانه ثبت اطلاعات افراد در زمینه مالیات بر عایدی مسکن، اظهار کرد: تعداد افراد خانوار هم از پرداخت مالیات معاف هستند، مسکن خودرو و سکه نیست بلکه بنابر قانون اساسی مسکن جزء نیازهای اساسی زندگی انسان است، بنابر قرآن کریم مِلک و مُلک متعلق به خداوند است و هرکسی باید بنابر نیاز خود از مسکن بهره مند شود.

رییس فراکسیون رسانه و روابط عمومی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه 170 کشور قانون مالیات بر مسکن را اجرا کرده‌اند ولی در کشور ما همیشه بهانه‌های مختلفی درباره این قانون مطرح بوده است، عنوان کرد: 30درصد از اقتصاد کشور وابسته به مسکن است، مشخص نیست چه اتفاقی باعث افزایش ناگهانی قیمت مسکن در کشور شده است، این افزایش قیمت درحالی است که همه امکانات پیرامون مسکن را در کشور برخوردار هستیم.

وی ادامه داد: بنابر آمار رسمی 2 میلیون و 500 هزار واحد خالی در کشور وجود دارد و باید تکلیف این خانه‌ها مشخص شود، وزیر اقتصاد و وزیر مسکن با طرح مخالفت نمی‌کنند اما در حال معطل ساختن مجلس هستند و بیش از 8 ماه است که این طرح را بلاتکلیف گذاشته‌اند، رییس صنف مشاورین املاک در مصاحبه رسمی گفته است کسی را می‌شناسم که هزار معامله ملکی در یک سال انجام داده است.

نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی با بان اینکه 3 سال اخیر با استفاده از مشاورین و صاحب نظران اقتصادی در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به روی طرح مالیات بر عایدی مسکن کار شده است، تصریح کرد: منکر آشفتگی عامدانه مدیریتی در کشور نیستم، مشکلات زیادی در حوزه اقتصاد کشور به سوء مدیریت‌های داخلی بازمی‌گردد.

نقش بانک‌ها در التهاب بازار مسکن

سعیدی بخش مهمی از مشکلات در حوزه مسکن را ورود بانک‌ها به حوزه مسکن و ساخت و ساز عنوان کرد و گفت: طرح مالیات بر عایدی مسکن شامل بانکها هم می‌شود، متأسفانه بانک‌ها در زمینه ساخت و ساز مسکن حضور دارند و بسیاری از مسکن‌هایی که خرید و فروش نمی‌شود هم متعلق به بانک‌ها است و یکی از کسانی که از صاحبان واحدهای مسکونی زیاد است جزء سهامداران بانکی است و در طرح مالیات بر مسکن اخذ مالیات از بانک‌ها به سود مردم در نظر گرفته شده است.

وی بازار مسکن کشور را یک بازار سرمایه‌ای توصیف کرد و گفت: امروزه بازار مسکن کشور ما مصرفی نیست، با توجه به مالیات بر سپرده های بانکی، بازاری امن‌تر از مسکن برای انباشت سرمایه نیست، یکی از دلایل التهاب بازار مسکن نفوذ افراد خاص برای تعیین قیمت در یک منطقه خاص است، مطمئنا قانون مالیات بر مسکن می‌تواند باعث کاهش التهاب بازار مکسن شود و این موضوع یک تجربه جهانی است./1304/پ210/ب1

متین فیروزآبادی
ارسال نظرات